Roxor - Kazatel 2016

• Číst 2656 krát

Nebojte se, heavymetalový Roxor přináší Kazatele s divnou pověstí

„Jo, Roxóóór ? To znám, to dělají v Třinci v železárnách", tak pravil frontman skupiny Doga Izzy. Jenže tohle je kapela Roxor z Nymburka a její čtvrté cédéčko v téměř 30leté historii, když do diskografie zahrnu i kompilaci Zastavte čas. K albům je potřeba ještě připočítat tři demáče a jednu videokazetu.

Deska Kazatel vyšla doslova před pár dny, pojďme si ji probrat podrobněji. Kolekce 11 skladeb zabalená do slušivého obalu přináší pro Roxor typický heavy metal se silnými melodiemi i texty. Roxor působí v sestavě: Ondra Marek – zpěv, Dan Reissaus – kytara, zpěv, Michal Žáža – kytara, sbor, Roman Matěj Veselý – basa, sbor, Julda Botoš – bicí.

Album otevírá skladba „Na přivítanou“ a dovoluji si tipnout, že to bude nový otvírák koncertů. Následuje píseň „Virtual“, ta jako by vypadla z repertoáru ACCEPT, prostě tam ty riffy do sebe zapadají stejně dobře, jak to klapalo německé legendě v 80. letech 20. století. Text popisuje nástrahy, které čekají na zajatce světa počítačů, říše jedniček a nul.

Další peckou je „Fata Morgana“ s ústředním orientálním motivem. Ten mi zase připomíná starý Egypt. Prostě „Slunce žhavý tolik pálí, daleko je k oázám“. Následuje „true heavymetalová jízda“ zvaná „Kdo si počká“. Svižná skladba s textem, který budí úsměv a zároveň nabádá i k zamyšlení. Pojednává totiž o problematice „pseudo-věštkyň“, které hyzdí převážně noční program přiblblých televizí a můžou být taky formou závislosti stejně jako sázení nebo automaty. Ani tutovej jackpot totiž opravdu vyjít nemusí.

Baladická skladba „Na rozcestí“ se zhruba v půlce zvrhne v pěknou jízdu. Kytary kvílí, tak nečekej utíkej! Titulní „Kazatel“ není žádný černoprdelník, přijede na těžké motorce, v rukou má místo bible kytaru. Stačí jen tónů pár, zahraje vám je pro štěstí. Příběhem pijáka lze označit píseň „Svět se houpá“. Občas asi každej má chuť na všechno se vykašlat a jen tak pít, ať svět se houpá. V osmé písni „Hvězdář“ zpěvákovi Ondrovi Markovi pomůže Lucka Třešňáková, která stejně jako Ondřej působí v projektu Salieri – Zajatci času, jehož divadelní provedení jsme recenzovali před pár týdny.

„Šašek a královna“ začínají až téměř folklorním motivem, ale nedejme se zmýlit. Píseň rozhodně nevypadla ze starých bájí a pověstí. Muzika se rozjede, nechybí klasické kytarové sólo. Dovedu si představit klip k této písni. Neméně fajnovou záležitostí je i předposlední skvěle vygradovaná kompozice „Tvoje tvář“. Snadno zapamatovatelný refrén bude jistě velkou koncertní peckou.

Deska vrcholí závěrečnou peckou „Než skončí show“ s podtitulem Bye, bye II. která je sice lehce naivní a přesto nádhernou výpovědí muzikanta, který miluje rock and roll. Zároveň může být krédem milovníka hard and heavy muziky. Takže, ještě než skončí tahleta show, za Lemmyho si rundu dám. Pro koho je život jeden velký rock and roll, ten si musí pořídit desku Kazatel od kapely Roxor.

Tahle deska se mi prostě líbí, je písničková i dostatečně heavy jako betonářská ocel stejného jména Prospívá jí dobrý zvuk a celková sehranost kapely. Těším se na nějaký živý koncert Roxor. Jeho muzika je prostě fajn.