Sandonorico – Nová ZeMě

• Číst 6903 krát

Sandonorico se svým posledním, dá se říci i epickým albem "Nová ZeMě" vytvořili mistrovský kousek, který nejenže předčil očekávání, ale také přinesl do českého symfonického metalu (s prvky gotiky) něco výjimečného. Když jsem na přehrávači viděl čas něco přes 63 minut, měl jsem docela strach, ale ukázal se jako neopodstatněný. Ba naopak, člověku přišlo líto, že to končí.

Album se vyznačuje pestrou škálou hudebních prvků, které ukazují až neuvěřitelnou šíři autorského talentu skupiny. Od jemných instrumentálních pasáží až po silný metal, od středověkých folklórních nálad po emotivní balady. Kapela dokazuje svou schopnost zkombinovat různé žánry a vytvořit tak jedinečný zvuk a nachystat nám nevšední zážitek.  Už úvodní temné a tajemné intro říká, že půjde o něco výjimečného, však se jmenuje Zrození, na které navazuje Počátek a začíná se otevírat Pandořina skříňka. I následující skladby jako Sedm vran, Kurtizána a kněz, Převozník, tentokrát s výraznými prvky gotiky, Karneval a v některých okamžicích ještě umocněn growlingem Báry Čemusové (její hlasový projev můžeme slyšet i v Pandořině skříňce, Říši věků, Kurtizána…..). Hudebníci, nemůžu napsat muzikanti, „předvádí“ různé „odstíny“ muziky, ukazují širokou paletu tónů, které jdou vložit do hudby a dokonale navodit emoce  v dané skladbě. Všechny tyto prvky se spojují do jednoho úchvatného hudebního zážitku. Album přináší posluchači dojem magie a tajemství, něčeho velkého, nepoznaného, ale i blízkého.

Jedním z výrazných prvků alba je schopnost Sandonorico pracovat s nekonvenčními hudebními nástroji, zejména s violoncellem a klávesami, flétnou, což dodává jejich skladbám originální zvuk. Zpěvačka Zuzana Janišš přináší do celého mixu svůj silný a působivý hlas, který může být jak dojemný, tak silný. Stejně tak zapojení operních živých vokálů. Vše zahrané naprosto přesně, neopakující se motivy, člověku až běhá mráz po zádech nejen z muziky, ale i dokonalých, obsahově bohatých textů.
Celkově lze říci, že "Nová ZeMě" není pouze metalovým albem, ale komplexní hudební nahrávkou, která překračuje hranice žánru. Je plná originality, magie a nabízí texty, které se dotýkají hlubších témat lidského života. Sandonorico jsou pro mne naprosto unikátní kapelou. Tohle má hodně velkou tendenci se dostat dál.