Donor CD Devět křížů

• Číst 7279 krát

Vsetínští Donor vydali své druhé plnohodnotné album Devět křížů. Plnohodnotné je myslím docela výstižný výraz.
Čeká vás deset skladeb svižného melodického metalu, se současným, moderním zvukem z dílny Rolanda Grapowa. Stylové směřování je tedy celkem jasně dáno.
Deska celkem odsejpá a kapela hraje velmi dobře, opět další album s laťkou nastavenou na vyšší úroveň. To myslím včetně aranží, kdy se místy dostáváme, řekl bych, až k muzikálovému přístupu k písni. Melodie nejsou podbízivé, ale jsou zapamatovatelné a zpěvné. Jedna skladba, Až jednou, malinko vybočuje řekl bych, a to tím, že se blíží spíš diskotékovému přístupu.
Naopak titulní Devět křížů je o události z 16. století. Donor témata vybírají celkem svědomitě a docela se mi i líbí projev zpěváka Jožky. Jen občas, dle mého názoru trošku kulhá práce s jazykem v textech, respektive se tu najde pár krkolomných slovních obratů. Konkrétně: Řeka nepluje, ale teče. Plout může loď na ní. Krvelačná pomsta je dle mého názoru též nesmysl. Pomsta může být krvavá a krvelačný vrah či šelma, ale pomsta sama o sobě ne. Marie Antoineta- tam jsou asi dva momenty, které mně tahají za uši, ale na druhou stranu věřím tomu, že jsem možná jediný, komu to vadí.
Druhá a vlastně poslední věc, která mi úplně neštymuje je to, že deska obsahuje celkem dost „symfo-klávesových “ prvků. Ale opět- v pětičlenné sestavě není uveden nikdo, kdo by na klávesy hrál. Nevím, jak to Donor řeší nebo budou řešit na pódiích, ale důvod, proč to nejednou u recenzí zmiňuji je ten, že playback na koncertech rovná se podvod a tyto pasáže možná nejsou úplně z těch, bez kterých by se písně živě obešly. Tato zmínka samozřejmě neplatí pro intra, ale jinak, jako posluchač trvám na stoprocentně živé produkci a pokud mi chce muzikant z podia něco pouštět místo toho, aby to zahrál, tak si holt neporozumíme. Na to už jsem asi starej.
Abych ale jen nedržkoval, naznačil jsem, že to jsou v podstatě jen tyto dva typy výtek nejen k této desce a nejen k Donoru.
Jinak tu vše šlape a co by před třiceti lety dala kapela za to, aby mohla a uměla hrát a znít takhle.
V podobném stylu, řekl bych pro pamětníky, hrál Polymetal, viz jejich skladba Šest tisíc křížů. To jsem ale nostalgicky odbočil.