Nahrávka Tarantuly vyšla cd 28 let po nahrání. Čekání se vyplatilo!

• Číst 2835 krát

Na tohle cédéčko jsem čekal bezmála 30 let. Je to neuvěřitelné, ale tuhle desku Tarantula nahrála v srpnu 1990. Album „Mobilis in mobili“ mělo vyjít na LP a MC. Formát CD v té době ještě nebyl tak rozšířený. Emise CD vyšla až v roce 2018.

O vydání měla původně zájem tehdy velmi mocná vydavatelská firma Monitor. Jenže nakonec bylo všechno úplně jinak. Totiž v roce 1992 vyšla kapele deska „Peklo pro všechny“ u tehdy velmi agilní severomoravské firmičky Tóny records. Ta sklidila zasloužený ohlas, ale díky nevalné distribuci se mezi lidi moc nedostala. Pak začuchal Monitor prachy a v tichosti vydal kazety „Mobilis in mobili“ s naprosto příšerným obalem. Lebka s pavoukem mezi holými stromy s naprosto šílenou žluto-červeno-černou barevností neměla s původním námětem nic společného. Monitor totiž kazetu vydal s obalem bez souhlasu kapely. Proto taky rychle z pultů zmizela. Kdo tuhle kazetu vlastní, tak má doma učiněný poklad. Dnes to zní skoro neuvěřitelně, ale odehrály se i takové levoty. Zkuste tuhle kazetu hledat na aukčních portálech, ale bacha, aby vám nevypadly oči z důlků při pohledu na ceny!

Těžko uvěřitelná byla i samotná nahrávka „Mobilis in mobili“. Jde totiž o tehdy velmi ojedinělý koncepční materiál. Nejde o příběh jako třeba u Kinga Diamonda, v případě Tarantuly mají písně mají společného jmenovatele. Svět, který popsal ve svých knihách Jules Verne. Svět fantazie, která se mnohdy o spoustu let později ukázala býti možnou realitou.

„Mobilis in mobili“ znamená v latině Pohyblivý v pohyblivém. Myšleno jako pohyblivá ponorka Nautilus v pohyblivém oceánu, kterou vedl kapitán Nemo. Tento příběh se objevuje hned ve dvou písních. V titulním songu a závěrečném „Nautilus“. Nahrávka se nese na vlnách tehdy velmi moderního thrash metalu, který koketoval se speed metalem. Já mám tuhle muziku dodnes rád, takže u mě o módu nešlo a nejde.

Tarantula se netajila svým vzorem, kterým nebyl nikdo jiný než Metallica. Tady ale nešlo o kopírování, spíš jen kluci z Hranic použili podobné postupy, těžké riffy v kombinaci s melodií. Na rozdíl od kalifornské legendy naši Moraváci použili dokonale čistý zpěv. Desku nazpíval Vítězslav Kula, jehož hlas šplhal až do speedmetalových výšin. A pozor, v případě křestního jména se nejedná o překlep. Na nahrávkách Tarantuly totiž figuruje pod přezdívkou Viktor. Vítězslav je jeho pravé jméno.

Když už jsem nakousl sestavu, tak hlavními postavami byli sourozenci Standa a Pavel Balkovi. Standa je kytarista a Pavel bubnuje. Vyloženě se mí líbí Pavlova silová hra, přitom je i naživo neuvěřitelně přesný. Standa podle mě patří k velmi zdatným kytaristům. Dušan Zeman přezdívaný Dodo nahrál baskytaru, které z vloni remasterované nahrávky zní úchvatně. Druhým kytaristou byl Michal Langer řečený Kevé. Právě on stojí za reedicí „Mobilis in Mobili“.

To jsem ale odběhl od samotných písní. Necelých 40 minut nahrávky otevírá „Intro“, kde se kytary jakoby rozehrávají, ale ve skutečnosti jde o volnou parafrázi skladby samotného Beethovena. Do toho Viktor deklamuje značně patetický text, který shrnuje Verneovo ranné dílo. Následuje „Victoria“, balón, který stoupá k nebi v knize „Pět neděl v balónu“. Pak jde na řadu hitovka „Ráchel“, která se trochu vymyká koncepci alba. Tady je nejvíc cítit zmíněná Metallica. S Verneovkami nemá nic společného, ale fantazie zde taky nechybí. Jde totiž o biblickou postavu. Právě Ráchel se objevila i na anglicky zpívané třetí desce Tarantuly „Never say never“. Nový zpěvák Alan Sommer a angličtina dala skladbě úplně jiný nádech.

„Směr sever“ mi přijde trošku méně výrazná. Jde taky o poměrně neznámý příběh Dobrodružství kapitána Hatteresa. Naopak text „Sraz tu můru dolů“ s výrazným refrénem reaguje události kolem roku 1989. „Karavana smrti“ vychází z „Patnáctiletého kapitána“. Album pomalu ale jistě vrcholí. Vyplouvá „Chancellor“. Nádherná loď, která se potopila ve vlnách Atlantiku. Finále patří titulnímu fláku „Mobilis in Mobili“. Jeho refrén se zarývá pod kůži. A k závěrečné písni „Nautilus“ existuje i videoklip, ten ale vznikl až vloni, tedy u příležitosti vydání alba na CD.

Zkuste si nahrávku najít a objednat na www.mobilisinmobili.sk