Není Zemětřesení jako Zemětřesení

• Číst 7998 krát

Tohle je Zemětřesení 2, které má s prvním all stars bandem téhož jména společného jen Miloše Dodo Doležala a Štěpána Smetáčka. Henych s Brichtou se aktuálního nahrávání nezúčastnili. Své důvody v médiích již vysvětlili. Nemá cenu to víc rozebírat. Nahradil je mladý basák Miloš Doležal junior a zpěvák Mladen Djelmo. Prostě jsme všichni nahraditelní, někdo víc, někdo míň.

V promo materiálech se o Zemětřesení psalo toto: „Album Zemětřesení 2 kompletně uzavírá projekt. Tvoří ho zbylé skladby, které Jiří Schelinger složil a hrál na koncertech před svým odchodem, avšak nebyly do dnešního dne ve studiové kvalitě natočeny a na první album nebyly tehdy zpracovány. Sestava ve složení brilantních muzikantů Miloš Dodo Doležal a Štěpán Smetáček s hosty Milošem Doležalem jr. a Mladenem Djelmem skladby doplnila o tři nové songy s texty Františka Ringo Čecha, dvorního textaře Schelingerových písní. Sám muzikanty oslovil, aby zhudebnili jeho 40 let staré texty a dostali je k posluchačům. Jako bonus uzavírá album balada Ptají se lidé, která vyšla na singlu v polovině 70. let.“ Tady je řečeno v podstatě úplně všechno o tom, co vedlo ke vzniku studiového alba Zemětřesení 2.

Nový zpěvák tomu dává nový rozměr. O to je aktuální kolekce písní zajímavější. Zároveň je to také docela zásadní problém této nahrávky, protože zbývajících sedm skladeb je prostě v podstatě velmi známých. Ale Schelinger ani Brichta to prostě není. Část věcí se podařilo nahrát již skupině F. R. Čecha s Jiřím Schelingerem v sestavě. Některé skladby zazněly i naživo v rámci koncertů k projektu Zemětřesení v roce 1993 anebo na předloňských a loňských vystoupeních. Singlovka „Ptají se lidé“ vyšla již v roce 1976 a tady je uvedena jako bonus.

Pokud se nepletu, tak nově zhudebněnými texty jsou úvodní dva kusy kolekce „Severák“ a „Bez tebe nelze žít (RNR)“, dále „Sněhová královna“. Tady se naplno projevuje přínos Mladena. Jeho hlas se blíží tomu, co by Jirka Schelinger zpíval v 80. letech, kdyby v roce 1982 nezemřel. To je hodně zajímavé srovnání. Rovněž již dříve realizované věci znějí velmi dobře. Mladenův hlas je hodně blízký vokálu Jirky Schelingera.

Po hudební stránce se všechny písně dočkaly nového kabátku, a to je jenom dobře. Oni to kluci nehrají stejně, zní to trošku jinak, ale podstatné je, že se podařilo zachovat duch doby. Je tam jasně čitelný rukopis autora hudby.

Líbí se mi Dodova hravá kytara, i bublající basa „malého Dodíka“. Myslím, že si oba užili sólových vyhrávek. Tohle se už dneska nenosí. Nahrávka má zvuk jak z osmdesátek ale s dnešními možnostmi. Zvuk je syrový, ale zároveň parádně čistý. Nástroje jsou krásně rozpoznatelné. Štěpán potvrdil příslušnost k naší bubenické špičce. Jeho pojetí hry je velmi specifické. Mám kluky hodně naposlouchané z jiných projektů a rukopis Doda a „Štěpce“ většinou poznám.

Je jen škoda, že Zemětřesení už nebude mít studiové ani živé pokračování. Předloňské vystoupení v Paláci Akropolis a loňský koncert na festu v Hořicích jsem si neskutečně užil.