Crazy band YBCA vás voholí, než se nadějete

• Číst 7135 krát

Loupežníci z brněnského orchestru srandistů jménem YBCA, kterým velí mocný Parambucha, vydali v poměrně rychlém sledu další desku. Předloňské „Loupežníky“ následuje letošní „Voholte je“. On je to takový band metalistů a čórkařů ze Štatlu, který si dělá prdel ze všeho a ze všech. Žádné téma není tabu a čím větší píčovina, tím větší sranda. Můžete YBCu milovat stejně jako nenávidět. Řečeno slovy klasika: Můžete o tom vést spory, můžete s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se proti tomu dá dělat.
Cirkus YBCA v současné době tvoří Principál Paramba, první a nejkrásnější klaun Míra Horejsek, dělostřelec a hudební vedoucí Winc, krotitel divé zvěře Dejan Petkovič, strunný čaroděj Thomas Bruno, balalajkář Martin a dohled má Velký Šéf BigBoss.
Sem tam v písních YBCA zazní vtipně použité úryvky z velehitů třeba Iron Maiden nebo Olympicu (oba v titulní „Voholte je“). V jiné písni zase cítím takovou tu písničkovost nebo až hravost Kabátu („Pod dubem za dubem“). Tohle ale není podle mě kopírování, jen přiznání inspirace nebo idolů. Paramba třeba miluje Karla Gotta, který se i se svou vilou objevuje v textu „Na Bertramce“. V této písni YBCA vyloupila BigBossovo telefonní číslo a použila ho jako IČO a též k ní natočila také videoklip, který je k mání na jůtůbku. V dalším songu „Be ruš ka“ zase cítím Tři sestry, nejen díky stylu zpěvu ale i pro vtipnou práci s českým jazykem. To se prostě musí umět.
Následující cajdák „Bambitky a nože“ nazpíval sám velký BigBoss a tahle píseň jako by vypadla z jeho sólového disku „Sbírka černých růží“. Textově i hudebně by mezi růže úplně lehce zapadla. A ze závěrečného deklamovaného monologu mě až mrazí, že bez flašky rumu neusnu. Parádní záležitost.
A potenciální hitovost v sobě má i lehce blackmetalový „Blbej nápad“ s vokálem Míry Horejska. A ten text, jako by vypadl ze zpěvníku Franty Štorma z Master´s Hammer. A to není blbej nápad. Tohle se taky musí umět. Na novince YBCA nechybí ani osvědčené covery. Tady je pohádkový „Hajný je lesa pán“ a na samotný závěr perla z repertoáru Petra Nováka „Já budu chodit po špičkách“. BigBossův hlas jí dává další rozměr. A totéž se dá říct o hudebním zpracování, protože z toho je pěkná sypačka.
Celkově bych řekl, že „Voholte je“ se mi líbí víc než předchozí album „Loupežníci“. Působí vyzrálejším dojmem.