SAPON - ... v blbý době (2014)

• Číst 2492 krát

Sapon hrál v blbé době, dnes stojí na novém začátku
Legendární plzeňská metalová skupina Sapon hlásí návrat na rocková pódia. Jako předkrm přichystala pro fanoušky vydání zremasterovaných nahrávek z let 1986 až 1988. Zpěvák Vladimír Vápno Vápeník k tomu říká: „Jsem rád, že byť s velkým časovým odstupem, se podařilo sestavit album našich starých v nejslavnějších sestavách. Mnohé nahrávky jsem považoval za ztracené, ale díky moderní digitální technologii, se podařily úspěšně zremastrovat. Mám pocit, že i po letech má naše hudba stále co říci." Ano, má. Staromilci si přijdou na své. Parádní záležitost pro každý heavymetalový sběratelský archiv.
Překvapuje mě, s jakou lehkostí kapela tehdy hrála. Většina písní byla nahrána již v letech 86-87. Mezi nimi jsou i dvě singlovky Dračí doupě a Šance pro tebe. Jako sedmipalcový singl vyšly oba songy v roce 1989. Druhá jmenovaná skladba se objevila i na legendárním prvním dílu sampleru Rockmapa ve stejném roce, který pro Supraphon připravoval Petr Janda z Olympicu.
Sapon letos slaví 30 let. Jeho kořeny sahají až do roku 1984. Jeho kariéru ale provázely vleklé pauzy. Ze zakládající sestavy už v kapele nikdo působí bubeník Josef Zedník. Vladimír Vápeník totiž k Saponu přišel až po půl roce jeho účinkování. Takže ho lze vlastně považovat za předposledního mohykána. Skupinou prošla řada známých muzikantů. Například basista Vláďa Sochací, výtečný kytarista a Miroslav Jabko Hanuš. V Saponu působil i klávesák Míra Orcígr a zpěvák Radek Zíka. Co jméno, to pojem nejen na mapě západočeského rocku. Na přelomu tisíciletí kapela vydala dvě cédéčka. Zde se objevily i písně legendárního písničkáře Karla Kryla.
Recenzované písně vznikly opravdu v „blbé době". Bolševik bigbítu nepřál. Nelíbily se mu svým způsobem depresivní texty a údajný celkový pesimismu. Přitom Sapon na lidi působil vyloženě pohodově. Při poslechu úvodních tónů jsem okamžitě ožil. Kapela působila na tehdejší scéně jako zjevení. Je moc dobře, že tato deska vyšla, byť s víc jak pětadvacetiletým zpožděním. Z alba vystupují jako největší hity zmíněné singly. Hitové ambice měl i Tulák po hvězdách a velmi se mi líbí instrumentální balada Navždy tě ztrácím.
Těším se na připravované nové písně, které snad vyjdou co nevidět. Nový začátek by mohl být hodně zajímavý. Kapela má na co navázat.