Abraxas - Klid!

• Číst 2306 krát

Abraxas přichází s novou deskou po šesti letech. Čekání se vyplatilo!

Kapela Abraxas slaví letos 40 let a již vloni si k výročí nadělila další studiové album. Deska nese název „Klid!", ale v klidu vás určitě nenechá. Jedná se o typickou i netradiční nahrávku Abraxasu. Veselou a hravou, plnou života a nových zvuků. Deska si hraje se zvuky na pomezí rocku i diskotéky, funky a latinskoamerických rytmů. A jako soubor vyznívá tato kolekce výtečně. Lídr kapely Slávek Janda ji považuje za nejsvižnější v diskografii „áček".
Hudba je Slávkovým dílem, o hravé texty se postaral Petr Soukup. Deska mě baví svou písničkovostí i parádním bookletem zabaleným ve slušivém digipakovém kabátku se stylovými fotkami. Abraxas je zpátky!
Nepočítáme-li singly, výběry a tribute album, tak jde o jubilejní desáté album. Jenže diskografie „áček" je podstatně širší. Co jenom vyšlo singlů a ípíček v 80. letech. Některé písně ze singlů se ani na velkých deskách neobjevily. Proto by stály za zvláštní zmapování a vydání. Od emise předchozího CD „Hlava v oblacích" uplynulo dlouhých šest let.
Aktuální deska přináší 11 písniček, které plynou svým tempem. Titulní „Klid!" je taková pohodička, až se divím, že je v názvu vykřičník. Do názvu se dostala nejpomalejší skladba sbírky, která vznikla ve studiu Cobra již v první polovině loňského roku, ale do přehrávače se mi dostala až nyní. Album je velmi svižné, chvílemi swinguje, chvílemi se bohémsky potácí na pokraji blues.
Refrén písně s rockovým spodkem „Hoď mi kost" si budu „vyštěkávat" asi ještě hodně dlouho. A hned potom hraje abraxasovská diskotéka „Černá a bílá". Úplně to vidím. Osazenstvo klubu tančí a lidi se baví. Na baru sedí partička přátel a popíjí koktejly. Prostě, pohoda. „Veselá jízda" je uvolněnou instrumentálkou, které mají v diskografii „áček" také své místo.
Kapela hraje ve složení Slávek Janda – kytara, synth, zpěv, Miroslav Imrich – zpěv, show, Ivan Doležálek – basa, zpěv a Eduard Štěpánek – bicí. A tahle parta Abraxasu svědčí, neboť ve finále zní velmi mladistvě, byť se jedná o zkušené matadory s řadou křížků, pardon, áček na svých bedrech.