FERAT - Rainhold

• Číst 3031 krát

Ferat nezemřel, Ferat žije

Plzeňská skupina Ferat, kterou v minulosti prošla řada známých muzikantů, za všechny jmenujme Dana Kroba, Radka Kroce nebo Radka Sladkého, obnovila po mnoha letech svoji činnost.
Kapela má své kořeny v roce 1987, kdy vyšla první dvě dema „Ferat" a „Tak vstávej". Do širšího povědomí fandů se grupa dostala účastí na kompilaci Ultra metal, kterou v roce 1990 vydala štika tehdejšího vydavatelského rybníka, firma Monitor. V letech 1991-92 vydal Ferat další tři dema „Ferat", „Kill ´n´ Roll" a „Rychlá rota". Debutové desky se dočkal až v roce 1993, kdy se ho ujala kupodivu firma Bonton music, která se na rozdíl od Monitoru metalu moc nevěnovala.
Je zajímavé, že právě na západě Čech vznikly, podle mě, dvě nejlepší desky českého technického thrash metalu. Klatovský Asmodeus vydal u Monitoru o rok dříve dnes již legendární CD „Prosincová noc blíže neurčeného roku" a Ferat ho následoval s CD „Rainhold". Ta sice nebyla tolik plná technických kudrlin, ale dodnes patří k tomu nejlepšímu, co u nás na thrash metalovém poli vyšlo. Ferat původně očekával vydání velké desky hned po Ultra metalu. To někteří původní členové nevydrželi. Jenže nabídku od Bonton Music natočit desku dostal až o dva roky později. Ta nakonec vyšla až v roce 1993, kdy se kapela skládala prakticky z hostujících hráčů. Proto není divu, že hned po natočení alba se tato sestava se rozpadla.
Desku nahrál Ferat ve složení Ota G. Husák – kytara, zpěv, Martin Ruttner – basa, sbory a Alan Reisich – bicí, sbory. Kapela byla tehdy neskutečně našlápnutá. Tříčlenná parta nahrála neuvěřitelně nabouchanou thrashmetalovou fošnu. Husák doslova štěkal texty do rytmu kavalérie rychlých kytar a bicích. Jeho zpěv lze přirovnat k vokálu Mille Petrozzovi z legendární německé kapely Kreator. Perličkou je, že se Rainhold nahrával u popového krále Michala Davida v MIDA Studio Praha.
Hudba byla většinou dílem Oty Husáka, vyjma songu „... ani jediná", kterou složil Martin Ruttner. O české texty se postaral vedle Husáka ještě Michal Sýkora, Alan Reisich, Petr Korál, Martin Simandl a Roman Velinov. Anglicky zpívanou pecku „Warning you" otextoval P. Riedl. Deska má i po letech sílu dravce, proto jsem rád, že Ferat povstal z popela, i když se jeho současná tvorba pohybuje v podstatně jiných vodách.
Po vydání Rainholdu se po Feratu slehla zem. Až v roce 1996 vyšlo demo „Where are doors". A o dva roky později „Parapsychology", které dalo znovu věci do pořádného pohybu. V roce 1998 totiž Ferat vyhrál v celostátní soutěži Rock Made in Gambrinus, jehož hlavní cenou byla smlouva na vydání desky u firmy Popron music. Deska, která oficiálně byla eponymní, bývá také označována názvem úvodní skladby Parapsychology, vyšla o rok později. Ferat v té době vystupoval na velkých festivalech a se svou anglicky zpívanou muzikou sklízel úspěchy.
Kapela druhou desku nahrála ve složení Ota Husák – kytary, zpěv, Radek Kroc – kytary, Roman Velinov – basa, Radek Sladký – bicí. Toto album se ale vymyká obsahu našeho webu, protože je celé nazpívané anglicky. Po hudební stránce se stále jedný o starý dobrý thrash metal ale už s moderními prvky. Cédéčko uzavírá cover Breathe od The Prodigy.