Saphet nabízí Východ z temnoty

• Číst 2520 krát

Pražská kapela Saphet vydává debutové album „Východ z temnoty“. Tomu předcházel singl Manticora / Amber, který jsem rovněž recenzoval. Obě singlové věci znovu hodnotit nebudu. Ty si můžete najít v našem archivu. Autor loga skupiny se nechal inspirovat starým Arakainem.
Saphet nabízí kytarový heavy metal, jen se nemůžu zbavit dojmu, že tohle mělo vyjít minimálně před dvaceti lety. Celé je to trošku naivní. Ale staromilcům se deska jistě bude líbit. Já jsem z jejího poslechu maličko rozpolcený. Třeba v „Útoku šakala“ se mi nelíbí text ani zpěv. Naopak se mi hodně líbí skladba „Zůstaň“, která má celkově lepší ksicht. Osciluje totiž na pomezí heavy až speed metalu nabízí dialog obou hlavních pěvců Michaely „Mišule“ Kolské a Petra „Derise“ Machaně. Sestavu dále tvoří Stanislav Havel – baskytara kytara, Libor Kliesner – sólová kytara, Michal Kocum – kytara, Hanka Vaňková Štěříková – klávesy a Martin „Bóďa“ Růžek – bicí. Jako host s nahrávkou vypomohl kytarista a producent Olin Rokyta a klávesačka Tereza Podhajská.
Deska se pomyslně láme v páté písni „Smutek“. Pěkná balada, které dominuje pevný hlas Mišule. Deris se zde projeví v hrubším podání. Tahle věc má hlavu i patu. To se musí nechat. Je to nejdelší kompozice na tomhle albu. Její stopáž dosahuje bezmála sedmi minut.
Titulní „Východ z temnoty“ začíná takovým až orientálním motivem kytar, který se po necelé minutě zvrtne v pěknou rubanici. Ale není to žádný zvěrstvo, jen se speedově zrychlí tempo a atmosféru vedle kytarového laufu umocňují také výrazné klávesové plochy.
Devátá skladba „Vize“ začíná netradičně dvěma kytarovými sóly, která jdou přes sebe nebo lehce proti sobě. Jakoby kapela neměla vizi, ale o na jí má. Tou vizí je klasický heavy metal. Pak přichází již zmíněný „Amber“, který vypráví příběh inspirovaný dílem Rogera Zelazneho. Kolekci uzavírá píseň „Poslední“. Druhá půlka desky mi přijde celkově silnější. Kapela hraje heavy metal, libuje si v častých změnách tempa a taky v kytarových sólech.