Atomic z Berouna vyráží na svou Grand Prix

• Číst 2498 krát

Kapela ATOMIC znovu vstává z mrtvých. Nejvíc bylo o této berounské partě slyšet v 90. letech, kdy v rozmezí let 1989 až 1999 vydala 2 dema (Oběť a Nukleární svět) a 3 desky (Nuclear thrash, Breakpoint a Labyrint). V roce 2000 ještě kapela nahrála šesti skladbový disk nazvaný XIII., který ale zůstal krapet utajený. Ten na rozdíl od zbývající diskografie ve své sbírce nemám. Pak se po ATOMICU slehla zem a čtyři roky to vypadalo, že se odporoučel do nukleární smrti. V roce 2004 ale vyšel 3písňový singl Limit a pak 12 let ATOMIC odpočíval u ledu. Až letos se kapela znovu zformovala a vydala desku „Grand Prix“. Unikátem je, že skupina hraje celá léta takřka ve stejném složení. Největší změnou ale je zpěvák, kdy původní pěvec Jindra Hulina nabídku obnovení činnosti neakceptoval a na jeho místo nastoupil Jirka Heller.
Pojďme se tedy věnovat aktuálnímu počinu. Předně musím uvést, že jsem rád, že tahle parta ještě existuje a vydává desky. V příštím roce ATOMIC oslaví 30 let od svého založení a to je určitě úctyhodné číslo. ATOMIC model 2016 působí v sestavě Jirka Heller – zpěv, Marek Bureš – kytara, Pavel Marcel – kytara, klávesy, Štefan Dolák – basa a Martin Bureš – bicí.
Novinka „Grand Prix“ obsahuje 10 skladeb včetně introdukce. Hned po nepříliš originálním intru následuje úvodní vypalovačka „Dron“, jejíž text upozorňuje na nebezpečnost této novodobé snadno zneužitelné hračky. Zajímavý začátek. Následující titulní song „Grand Prix“ mě překvapuje nečekaně vysoko zpívaným refrénem. Jirka Heller zde zpívá fistulí, za kterou by se nemusel stydět ani KING DIAMOND. Hudebně se jedná o heavy metal míšený s thrash metalem. Pěkná riffovačka. Zkrátka velká cena.
Další vál se jmenuje „Maulwurf“ a to je řezničina alá RAMMSTEIN. Proto mě ani nepřekvapují německá slovíčka v textu. Jo a Maulwurf je německy krtek. „Union“ mě doslova šokuje textem. „Já jsem ten Tvůj Union, až nás bude milion, Zapálíme lampion“, to je fakt silná káva. To následující „Nomád“ má text, který má hlavu a patu. Proto prohlížím obal a zjišťuju, zatímco muzika je výhradně dílem kytaristy Marka Bureše, tak o texty se kluci podělili tak nějak skoro rovným dílem.
„Zůstaň němou“ je přáním introverta s velice zajímavou myšlenkou: „Moje blaho, tvoje štěstí, zůstaň chvíli němá“, která zazní v závěru textu. „Gambler“ se frázovaním textu opět blíží k RAMMSTEIN. Text písně „Jekyll & Hyde“ pojednává o těch dvou v jednom těle. Tohle 2 v 1 zná asi každý. Myslím, že tohle bude hit. Skladba stojí na silném motivu kytar, které nepostrádají dostatečnou údernost při zachování melodičnosti. A jdeme do finále, které obstarává song s kýčovitým názvem „Anděl spásy“. Jenže jen název je kýč. Hudebně je to největší jízda této desky a text taky snese přísnější měřítka.
Shrnuto a podtrženo, není to typický old schol ATOMIC, ale je to moderně pojatý heavy metal s prvky thrashe. Uvidíme, jak to bude vypadat s kapelou dál. Myslím, že by to mohlo fungovat.