ROOT ve druhém dílu Kärgeräs přináší Návrat ze zapomnění

• Číst 2726 krát

Skupina ROOT z Brna, která letos slaví 30 let, přináší na loňské albové novince pokračování příběhu o hrdém národu Kärgeräs, který navazuje na stejnojmennou desku z roku 1996, která dnes má kultovní statut. Album „Kärgeräs – Return from Oblivion“ (Kärgeräs – Návrat ze zapomnění) přináší pořádnou porci mystického metalu, jehož temnota je pro ROOT naprosto typická.
Kapela si za celou éru prošla celou řadou personálních změn. Jediný, kdo zůstává je sám velký šéf, Jiří Valter alias Big Boss, zpěvák a hlavní persóna. Současnou sestavu dále tvoří Igor „Igorr“ Hubík – basa, kytara, vokály, Aleš „A. D.“ Dostál – kytary, basa, Jan „Hanz“ Konečný – kytary a Pavel „Dred“ Kubát – bicí. Ono je docela těžké určit, kdo na co hraje. Členové ROOT jsou mistry svých oborů a multiinstrumentalisté zároveň. Big Boss začínal třeba jako bubeník!

Mezi deseti kompozicemi najdeme také instrumentálku a pro blackmetalovou kapelu naprosto netradiční akustickou skladbu. Stejně jako před dvaceti lety je příběh mýtického národa Kärgeräs uceleným příběhem. V rozsáhlém bookletu lze nalézt anglické originály textů a také jejich český překlad, takže si našinec může přečíst, o čem tento příběh je. Pro věci neznalé uvedu jen, že hrdý národ Kärgeräs byl v roce 1996 zničen a uvržen do zapomnění, odkud se na aktuálním nosiči vrací. Kärgeräs byli válečníci kdesi na matičce Zemi ještě před příchodem Homo Sapiens.
Ačkoliv je ROOT označován za blackmetalovou kapelu, tato nahrávka by se dala spíš zařadit do škatulky dark metalu, tedy temné muziky se silnými melodiemi a typickým variabilním vokálem Big Bosse. Výlety mimo blackmetalové pole patří k tvorbě kapely stejně jako ten nejčernější kov. Mám tuhle kapelu odjakživa rád, takže moje recenze je ovlivněná dlouholetým poslechem všech ostatních počinů ROOT i sólových desek jejich současných a bývalých členů.

„Návrat ze zapomnění“ začíná „Životem démona“, tedy skladbou „Life of demon“, který je zpovědí Velkého Mága Equirhodonta. V příběhu dále vystupují postava krásné Rullbrah, Rodäxx, Lykorian a Raon. Všechny hlasy obstarává sám Big Boss. Smekám před jeho hlasovým rozsahem. Je na místě zmínit, že se Velký Šéf nedávno dožil 65 let a je zřejmě nejstarším činným blackmetalovým zpěvákem na světě. Rockpalace tímto gratuluje!

Hudba přesně koresponduje s obsahem textů. Je barevná a nápaditá, temná a melodická zároveň. Jde skutečně o velkolepé dílo, na které jsem se osobně hodně těšil.
K písni „Black Iris“ existuje i klip, který je k vidění na jůtůbku. Video je sestříhané z koncertu v brněnské Melodce. Již zmiňovanou tesknou akustickou skladbou je „Moment of Hope“, v níž žádá o slovo Eqirhodontův syn Lykorian. Chce, aby Velký Mág vrátil život Národu Kärgeräs.

Příběh „Návratu ze zapomnění“ končí skladbou, která je zároveň otázkou „Do you think is it the end?“. Odpovědí je strohé „No“. A je tomu skutečně tak, Big Boss má složené třetí pokračování Kärgeräs stejně jako jedenáctou desku, která do trilogie patřit nebude. Těším se!

Aktuální počin vydaný u polské firmy Agonia records se velmi dobře prodává. Ze zákulisí skupiny jsem se dozvěděl, že disky rychle mizí, proto s nákupem neváhejte.