KOMAT - 15 let v komatu (2015)

• Číst 2303 krát

Komat navzdory jménu žije naplno již 15 let

Východočeská kapela Komat z Chvaletic oslavila své patnáctiny stylovým výběrem nazvaným 15 let v Komatu. Na album nahrála 15 největších hitů, které dostaly nový kabátek. Všechny písně dostaly nový kabátek. K podobnému kroku nedochází často. Většinou skupiny posbírají pecky ze svých předchozích desek a sesmahnou je k sobě a zlaťáčky se začnou kutálet. To není případ Komatu. Ten věnoval síly a peníze k natočení nových verzí léty prověřených písní. K podobnému kroku se v minulosti odhodlal na naší scéně snad jedině Harlej.
Typickým poznávacím znakem Komatu je heavy metal se zpěvačkou v čele. I když lepá děva nebyla v kapele vždy. V prvních letech si kluci vystačili sami  V roce 2006 sestavu kapely „rozšířila" tehdy třináctiletá Leona Šenková. Ta po úspěchu v Superstar odešla na sólovou dráhu. V roce 2011 kapelu posílila Adéla Šimonová, kterou na jaře 2014 vystřídala současná zpěvačka Aneta Smolíková. Komat v současné době tvoří dále kytaristé Olin Rokyta a Honza Čížek. Basu pevně třímá Marcel Střížek. Klapky kláves mačká Jakub Hudec. Muziku tvrdí milovník death metalu, bicák Michal Smutný.
Na svém kontě má Komat pět desek. Prvotinou byla Doba prokletá z roku 2000, kterou následovala Vzhůru do Komatu v roce 2003. O pět let později kapela vydala Prokletí. V roce 2011 vyšla zatím poslední pořadová deska s názvem Dej si říct. Aktuální desku kapela kompletně nahrála ve studiu Smaragd svého kytaristy Olina Rokyty. Nově byly do pásů zaznamenány všechny skladby kromě pecky Dej si říct, ta prošla jen novým úpravou zvuku, protože se původně točila též na stejném místě.
Patnáctka recenzovaných skladeb se prolíná jednotlivými řadovými deskami jako pomyslný had. Mně dosud neznámou skladbou je úvodní Cesta, ve které se mi líbí místy kulometné bicí. Po Prozření následuje hit Sekretářka a zdařilá balada Řeka. Smyčcovým podkladem zaujme i „pětka" Dej si říct. Klávesové party uvádí další dva songy. Těmi jsou Skleněné oči zpívané Adélou Šimonovou a zajímavě vrstvená Loutka. Song Žít ve světě sráží říkankový text. To následující Rytíř je úplně jiný kafe. Pěkně rychlá jízda s heroizujícím textem. Další peckou je „pánská" vypalovačka Potřebuju sex. Drsná zpověď mladého honiče. Satan to Hell zpívala původně dračice Leona. V jejím podání se mi líbila píseň víc. Aneta ji totiž zpívá příliš „krotce". Zato Rozkvetlé ohně jsou parádní jízdou, která upoutá až motorkářskou dravostí. Výbornou skladbou j následující hitové Prokletí. Z předposledního Rebela cítím vliv starých německých part, ale to není vůbec na škodu. Zajímavou výpovědí je závěrečná speciální skladba, která dala vlastně celému kompletu jméno. 15 let v Komatu je totiž zhudebněná historie kapely, v jejímž textu se objevují všichni členové a desky. Zajímavý nápad. To chce fakt odvahu!