Míla Orcígr bilancuje 35 let na scéně výběrovým albem

• Číst 3278 krát

Pamatujete si klávesáka Mílu Orcígra (ročník 1966), který hrál v řadě západočeských rockových kapel v čele s legendárním TURBEM? Právě tenhle mistr černobílých klapek vydává hned zkraje roku svoji bestofku. Míla totiž působí na české rockové scéně již od roku 1982, kdy někteří z nás ještě tahali kačera. Letos oslaví 35 let aktivní muzikantské činnosti v neuvěřitelném počtu rockových kapel a symfonických orchestrů. Mimochodem, víte, že vystudoval na konzervatoři vedle varhan také lesní roh!
Tenhle sympaťák má neuvěřitelně bohatý záběr. Skládá a hraje scénickou muziku, věnuje se rockové a částečně i vážné hudbě, vystupuje s revivalem i autorskými projekty, skládá a hraje též muzikálovou a divadelní muziku.

Na aktuálním výběru přináší 16 kompozic na ploše 67 minut. Překvapivě nejde čistě o instrumentální muziku, i když orchestrálky tvoří podstatnou část Orcígrovy tvorby. Míla si totiž pozval řadu kamarádů. Zpěvu se ujali pánové Tomáš Navrátil, Radomil Zíka a Zdeněk Jakubec. Bicí a perkuse obsloužili Roman Krajdl a Milan Řánek. Trojici kytaristů tvoří Tomáš Navrátil, Miroslav Jabko Hanuš a Michal Rajtmajer. Navrátil, Jabko a Rajtmajer si brnkli i na basu. K nim se přidal ještě Jiří Tričler. Co jméno, to pojem na západočeských tancovačkách. Slovo tancovačka neberte nijak hanlivě. Je to druh zábavy, na které jsem vyrostl a mám k němu dodnes kladný vztah.

Zvláštní kouzlo mají zpívané kusy. Hodně se mi líbí „Proroctví“, které má hitové ambice díky snadno zapamatovatelnému refrénu. Výborná je taky „Pangea“ s hlasem Zdenka Jakubce.

Jenže ani skladby beze slov nejsou žádnou instrumentální onanií. Míla je šikovný skladatel. Zatímco jeho „Toccata“ na mě působí takřka sváteční chrámovou atmosférou, pak třeba „Prelludium E&\V“ je jako z vědeckofantastického filmu. Dovedl bych si představit podobný mimozemský motiv například v seriálu Návštěvníci, ke kterému chovám dodnes bezmezný obdiv. V podobném duchu se nese i hned následující zpívaná „Až se rozední“.
Muzika Míly Orcígra je hravá i dravá. Těžko by šla šoupnout do jedné škatulky, jeho tvorbou se prolínají různé styly a přitom je rukopis autora jednotícím prvkem. Kéž mu to ještě dlouho vydrží.