Nová "Maska" Matěje Lipského

• Číst 7738 krát

Odchod od domovské kapely Matějovi určitě prospěl. Nynější aktivity Matěje člověk pomalu ani nespočítá. Jeho nejnovější projekt, který navazuje na odchod z mateřské kapely je Projekt XIII, se kterým velmi záhy vydává své první EP, i když zatím jen v elektronické podobě. Bohu dík Projekt XIII nenavazuje tam, kde pro výrazný hudební odklon „mateřské“ kapely odešel, a přiklání se více k opravdové gotické muzice, které je u nás opravdu jako šafránu.
EP obsahuje pět vyrovnaných skladeb a je balzámem slyšet jednoduše znějící rytmické texty s chytlavými refrény, bez zbytečných „přídavných ploch“ v podobě krkolamů a cizích slov, které si Matěj může konečně psát sám na sebe. A Matěj ukazuje, že dobrý, úderný text napsat umí.
Po úvodním elektronickém Intru následuje Maska, která táhne, jednoduché kytary, klávesy, výborný Matějův hlas. Pomalu se rozjíždějící se Průvodkyně temnotou je další výborná gotická jízda podpořená Matějovým hlasem, která refrénem dostává patřičné grády. „Rádiovka“ Proroctví má opět sílu a možnost oslovit širší spektrum posluchačů, nejenom ortodoxní gotiky. Poslední cover legendární XIIIky – Nevěsta temnot, zde jde o Nevěstu bez not je pro mne asi nejslabším článkem celého EP, ale to je tím, že mám 1000x přehraný originál a v hlavě zafixovanější pomalejší původní verzi.
Každopádně jde o projekt víc jak zdařilý. Pozitivní zpráva je, že Matěj dal dohromady plnohodnotný ansámbl, s kterým míní vystoupit na pódia v roce 2022, takže se máme na co těšit včetně nového alba (Matěji, doufám, že bude i vinyl!!! -))) a vysoko nastavenou laťku Matěj dokáže překonat. XIII. století a i Cathedral in Flame dostávají vážného konkurenta, ale to je jenom dobře.