PERSEUS - Říše vlků (2014)

• Číst 2260 krát

Bájný Perseus ožil v Říši vlků

Perseus je syn Dia a Danaé, bájná postava a jeden z nejznámějších hrdinů řecké mytologie a zakladatel Mykén. Je taky předkem nejslavnějšího řeckého hrdiny Hérakla.

V našem případě ale jde o „novou" olomouckou kapelu stejného jména. Proč ty uvozovky? Nejedná se o žádné „cucáky", ale o protřelé muzikanty kolem Mirka Spilky, někdejšího frontmana kapely Calibos nebo legendy Skramasax. Druhá kapela leží dávno u ledu. Calibos sice hraje dál, ale již bez Spilky. Jeho odchod byl v médiích podrobně rozebrán. Proto se raději věnujme jeho novému projektu Perseus. Ten vznikl v roce 2009 původně pod hlavičkou Calibos M. S. O rok později vyšlo album Nosferatu. O čtyři léta později vychází aktuální Říše vlků.

První skladba patří klipovce Kříže na obzoru. Jedná se o typickou položku současného Persea s jasně rozpoznatelným zpěvem Mirka Spilky. Druhý song upoutá rychlejší mazurkou v úvodu. Potom se píseň Probuď se zvrtne ve slušný power metal. Oproti dřívějšku Spilka nešplhá tolik do výšek. Zpívá víc civilně. Holt, nikdo nemládneme! Písnička Hraběnka Bathoryová popisuje příběh známé „arci mordýřky".

Následuje podle mě nejzajímavější text celé kolekce, kterým je skladba Olomouc 1241, ve které se střídají baladické momenty s pořádnou řezanicí. Spilka se zde místy prezentuje až deathmetalovým murmurem. Následuje příjemně vygradovaná balada Sám ze dvou. Následuje pěkná jízda v podobě Krkavčí věže. To je speed a power metalem načichlá záležitost. Jasně hitová věcička. Paráda, tleskám!

Putovní dluh má podobné ambice. Vybrnkávačka, silný refrén, to vše patří k heavy metalu. Předposlední song Perseus je hymnou kapely, která komentuje i konec Spilky v kapele Calibos. Zajímavá výpověď. „Calibos už není, Perseus vše mění". Kolekci uzavírá svižná píseň S páskou na očích. Celkově je první část desky spíš pomalejší, aby se ve druhé půli změnila v pěkné kvapíky kytar a bicích.

Fanoušci heavy a speed metalu by měli v případě Persea zbystřit pozornost. Skutečně se nejedná o tuctovou nahrávku. Určitě jí prospělo kvalitní studio DS Olomouc, které provozuje někdejší televizní „superstar" David Spilka, jinak též syn pěvce kapely Perseus.