Projekt XIII – Dark Energy

• Číst 6848 krát

Pět skladeb to je obsah nového počinu Projektu XIII. Hned na úvod si kapela zvolila cover od kapely Shalom Dvojhvězda. O proti původní verzi vsadil Projekt XII na tvrdší pojetí a méně „elektroniky“. S tou si sami zaexperimentovali ve skladbě Svět strojů. Rytmický úvod a svižný rozjezd Než se rozplynou, změna tempa, zpěvný a melodický refrén, silné kytarové riffy, bicí. Anglicky zpívaná EP titulní Dark Energy, střídání zpěvné linky, šepot... Chorálový nástup, výborná lubová kytara, až skoro westernová melodie Mezi dobrem a zlem uzavírá EP. Uším ladící hudební motiv se táhne celou skladbou, rychlá bonga navozují zvuk stáda koní. Pestrost skladby ještě násobí kvílivý zvuk „saxíku“, který kapela zvolila jako poctu legendárních Damned. Jo tahle skladba by klidně mohla zaznít v některém filmu s Clintem Eastwoodem.
Dostavuje se pocit, který člověk má, když dočte dobrou knížku…škoda, že to končí. Opět se ukázalo, že Matěj se obklopil skvělými muzikanty a vsadil na správnou kartu. Srozumitelné texty, líbivé melodie, kapela dává důraz na refrény. EP zní moderně, přesto právě i díky hlasu Matěje zůstává goticko/rockovém žánru. Matějův hlas je specifický a typický pro Projekt XIII, stejně jako třeba pro XIII. století Petr Štěpán, nebo pro Cathedral in Flames Phil Lee Fall. Tohle EP vás nudit nebude, má energii a náboj. Určitě jsem zvědavý na plnohodnotné album a doufám (Matěji já stále věřím), že už výjde i na vynilu, kam gotická muzika docela určitě patří.
Za zmínku stojí i obal, který je znovu poctou legendě The Damned, a je dílem Maťo Mišíka, já tam vidím i kus inspirace králem komiksů – Kájou Saudkem. EP kapela pokřtí opět ve velkém stylu, tentokrát křest proběhne 27/5 v jeskyni Výpustek.