Protheus - Závislosti

• Číst 7536 krát

Jan „Protheus“ Macků, leader Dymytry, vydává své první sólové album – Závislosti a jde o album, které vás prostě zasáhne. Přiznám se, že jsem album slyšel už snad 20x a to se mi dlouho nestalo. Honza se odklonil od tvorby Dymytry, vsadil na melodii, i když třeba Bude nás slyšet, by klidně v domovské kapele mohlo zaznít. Deska je hodně pestrá a tím i zajímavá, od skoro až „jižanského“ roku podpořeným harmonikou (Proth je zpět), tvrdá s „nasr….m“ hlasem, rytmicky výborná Bude nás slyšet, pomalém tempu s výrazným refrénem Jsme pořád tady, pomalá snad s nejlepším textem, co kdy Protheus napsal Závislosti, balada Smutná (jen doufám, že to nejsou Honzovy osobní „zpovědi“)…. rádiovou Ruda se ve zlato promění, až k pohádkově rozverněveselé Malý kluk. Každá skladba má tendenci být hitem a některé se i mega hity stanou. Texty vůbec jsou Alfou a Omegou Honzovy tvorby, Protheus opravdu umí napsat výborné texty se silnými obsahy, kde nejde o bezduché rýmovačky. Nutí člověka přemýšlet a při jejich poslechu si člověk uvědomí, jak krásný je český jazyk a jak ho Honza umí používat.
Muzika, tady máte prostě pocit, že se nad každým akordem, tónem, notou přemýšlelo, vše do sebe tak krásně zapadá a melodie jsou tak libozvučně silné, že člověku v hlavě zůstávají i po dohrání CD. Ono je celé album dělané nejen hlavou, ale hlavně i srdíčkem a ve výsledku je to znát. Co je pro mne důležité, že je poznat, kdy končí jedna skladba a začíná druhá (žádné kolovrátkové odrhovačky) a to nejen tím, že je odděluje 3 vteřinová pauza. Tady si musí vybrat každý tu „svou“. Dá se mluvit v superlativech o muzikantech Litera, Balko hned 2x Pavel a David, Wendel Dreiseitl, Ptaszek, Laštofková se svých nástrojů chopil víc než zdárně, stejně tak zvuk z Bomb Jack studia je dokonalý, aranže, produkce a končeje zajímavým bookletem. Tahle deska se nedá popsat, tohle prostě musíte slyšet, pokud máte rádi dobrou muziku, nebudete zklamání. Jsem zvědavý na koncertní provedení, protože tohle může být jeden z koncertů roku, alespoň pro mne.