Trautenberk - Ticho nad pekáčem

• Číst 5323 krát

Klatovský Trautenberk v těchto dnech vydává nové, v pořadí čtvrté CD s poetickým názvem, jak jsme u této kapely zvyklí – „Ticho nad pekáčem“. CD nabízí deset dá se říci romantických -)) skladeb. Celý disk je zabalen v parádním kabátku papírového obalu, na přední straně celá kapela sedí kde jinde než nad pekáčem každý s kusem masa v ruce. Určitě zatím nejzajímavější obal, který kapela představila. Booklet obsahuje všechny potřebné informace od textů až po obsazení.
Znám jeho produkci z mnohých festů, kde svojí veselou muzikou a divadlem válcují návštěvníky a byl jsem zvědavý, jak překonají nastavenou laťku z předešlých hitů na novém CD. Musím říci, že mě Trautenberk vyrazil dech! Album, které nenudí a pozdvihne vám náladu.
Trautenberk svůj styl vtipně a trefně nazývají tanz metalem, ale dá se říci, že jde o crossover s prvky nu-metalu. Jedná se o hodně energický projev obohacený o texty spjaté s životem prostého lidu, mnohdy s originálně znějícími hudebními prvky i dokonalým fonetickým zněním, v tom jsou pánové textaři opravdu mistři! Ale hlavně! Svými humornými texty se nepokouší spasit svět a je z nich cítit, že svět i sami sebe berou s humorem a nadsázkou.
Hudba jako taková je na novém albu výborná a jsou pod ní podepsáni oba kytaristé. Na album dohlížel přísný producent Miloš Bešta z klatovských Asmodeus. Na CD vše do sebe parádně zapadá, perfektní bicí, příjemný tvrdý zvuk kytar, hluboká basa, pestrá paleta vokálů, o které se starají dva zpěváci s rozlišnými hlasy. Refrény, které mají stadionový potenciál. Kapela se vydává cestou středně rychlého tempa, v němž vynikne hutný až mnohdy temný rytmus a riffy převážně hardcorového charakteru, ale přesto nepostrádající nosnou melodii a harmonii. Časté a nečekané změny rytmu dělají muziku neuvěřitelně barvitou a pestrou. Trautenberk mistrně pracují s jednoduchými, avšak tak efektivně volenými tóny, až z toho mrazí. Co dělá Trautenberk vyjimečným a odlišuje ho od plejády dalších kapel, že vtip a satira tady funguje skutečně parádně a nezbývá než obdivovat, jak si kapela lehce poradí zamontovat do prakticky neveselé hudby, jakou je heavy metal, humor a ještě k tomu humor fungující a nikoliv posluchače do rozpaků uvádějící a trapný.
Celé album otevírá hutné Netáhlo, kdy se oba zpěváci dělí o zpěvném party až do refénu ... „já jsem línej a vůbec mi to nepřekáží“….v druhé půlce skladby se nám představuje svým velice příjemným hlasem první host – Supice ze Tří sester. Refrén, stejně jako ve většině skladeb je geniální…“je krásný, bejt netáhlo, co se nedá jen tak zapřáhnout“… Druhý song je určen dřevařům, Pan Pilous je u mne svým frázování a textem největším hitem alba…“dře se v lese, motorovku v ruce dřímá, škube šnůrou, ostrej řetěz, lišta přímá“… srdíčko plesá nad krásou češtiny a kouzlu rýmů. Asi není náhodou, že hostem této skladby je lesní inženýr Honza Protheus Macků z Dymytry, který vypomáhá svým zpěvem. Moc se na ní těším v živém provedením. Pro rybáře je tu Chyť a pust a opět je tu ukázka parádních jednoduchých, ale dokonalých, uchu libozvučně znějících rýmů…“zabral mi sumec, velkej jak Chlumec“… Na lesní paseku s kukačkou se dostaneme „Dej si pozor na satana“. Tempo lehce zvolníme v Klobásňi, ale od půlky už je to opět parádní skákavá muzika…“židle není stůl, kráva není vůl, peklo není spása a párek není z masa“..... Bublající basa a kytary v mezihrách musí oblažit i srdíčko ortodoxních metalistů. V „Zaplať pán bů“ jsem měl strach, aby při rýmu „je to paráda“ nepadlo trapné lehnout si na záda… ale kapela to kontrovala rýmem, „když je na co nadávat“. Ufff - děkuju))). Zcela se vymyká z rytmu celého pomalá titulní „Ticho nad pekáčem“, a jsem zvědavý, jak si s ní poradí kapela živě! Musím říci, kapele věřím ve všech skladbách, ale tady váhám. Hutný až temný Stomatometal už zase posouvá Trautenberk na jeho správnou svižnou kolej. Závěr patří osvědčené hitovce Lunt, kdy refrén...“ když jsem hladovej, tak jsem nervózní“… si zpívali všichni návštěvníci letních festivalů, kam Trautenberk se svým veselým cirkusem zavítal v rámci turné.
Sečteno podtrženo, pro mne je to docela určitě jedna z letošních Top CD a to i proto, že se životem, stejně jako kapela bavím a neberu ho zas tak vážně. Věřím, že lidé bez humoru budou mít s CD problém, ale to je jejich boj. Deska díky hudební pestrosti nenudí ani po pátém poslechu a díky textařům jak Horsta, tak Prasopsa alias zemského rady opět zjišťuju, jak krásný, libozvučný a bohatý je Český jazyk, a jak jednoduché rýmovačky mohou svěže a mile znít. Deska je plná potenciálních hitů, které prověří až živé provedení. Skladby vám vlezou do hlavy a na rozdíl od spousty jiné muziky vím, že jsem něco poslouchal, něco co zůstalo ve mně. Každopádně jsem si jistý, že kapela předložila zatím svůj nejsilnější materiál. Po poslechu člověk prostě musí říci … pánové, to vám byla jízda!.....PS: Kůrovec je surovec!!!!