TURBO - Žár (2012)

• Číst 2443 krát

Kapela Turbo rozpoutává Žár

Na úvod musím přiznat, že Turbo poslouchám víc jak 25 let a tato kapela patří mezi mé oblíbené. Proto se kluků musím zastat v jejich mediálním sporu s Jardou Konášem, autorem internetových Hudebních masakrů na TV Stream, kde pranýřuje ty největší hudební průsery. Nic proti Jardovi. Hudební masakry sleduju pravidelně a většinou souhlasím. Jen Turbo zde bylo zmíněno naprosto nesmyslně proto, že hrálo na nějaké městské slavnosti za peníze daňových poplatníků, občanů města. Proč by Turbo nemělo hrát na akci, kam si ho pozvou pořadatelé. I kdyby šlo o politiku, tak přece každý musí uznat, že jsou kluci profíci a hrají tam, kde jim zaplatí nemalý honorář.
Aktuální album přináší porci pohodové muziky. Kapela hraje několik písní ze Žáru i živě na svých koncertech. Novinky bez problémů zapadají mezi léty prověřené superhity. Paradoxně jsem tak slyšel některé novinky nejprve živě a až potom se mi do přehrávače zakutálel stříbrný kotouček.
Turbo odjakživa těžilo ze silných melodií a nadstandardně dobrých textů. Hudbu novinkového alba má na triku hlavně zpěvák a kytarista Míra Chrástka. Fantoma napsal klávesista Martin Laul. Rukopis Chrástky totiž vychází z kytarových postupů legendárního Richarda Kybice a to byl Pan kytarista. Třeba táhlé kytarové sólo v Slzách mi připomíná právě Ríšovo skladatelské umění.
O texty se postarala Henriette a mistři textařského řemesla Vladimír Mertlík s Petrem Šiškou. Jen Fantoma otextoval Petr Čejka. Tato píseň vybočuje hudebně i pěvecky. Album jako celek docela ruší. Malinko mi vadí refrén písně Titanic. To je fakt takový breptání. Že prý: „Titanic je v nás". Pěkná kravina. Jinak jsou texty písní dobře odvedeným řemeslem. Hudba určitě navazuje na výborné album Návrat králů.
Turbo v každém případě odvedlo poctivou porci muziky, která mému uchu lahodí. Tento inteligentní pop rock by neměl chybět žádnému fandovi kapely. Největší hit alba bych hledal těžko. Punc hitovosti totiž má většina písniček. Vybrat tu nejlepší si v tomto případě netroufám.