Bomb Jack studio

  • Číst 6627 krát

Studio při úpatí Moravské brány, téměř na konci civilizace, kde končí cesta a dál je jen les a nádherná příroda. Tam nahrávali a nahrávají svoje dílka kapely Traktor, Dymytry, Limetal, Protheus, je to místo, kde vznikaly písně pro album Michala Horáčka, Gábinu Gunčíkovou, kde nahrával třeba i Franta Segrado, Kuba Ryba nebo Boris Carloff, a kde vznikla hudba ke stovkám reklam a různé jiné scénické muziky.

Pojďme do „pravěku“ jak ses k muzice jako takové dostal a kdy jsi jí začal vnímat intenzivně?
Stejně jako jiným puberťákům i mně se dostala do rukou deska s muzikou, která mě okamžitě dostala, to mi maminka tehdy koupila album Europe - The Final Countdown. Když jsem pak viděl, ve stoji na špičkách za plotem, živě hrát Tarantulu, bylo rozhodnuto.

Pamatuješ se ještě, co tě ovlivnilo tak, že si se rozhodl stát muzikantem?
Bylo to právě zmíněné vystoupení kapely Tarantula, tehdy na zábavě na hranicku, kde před tisícem
návštěvníků hráli famózně vlastní songy. Slezl jsem tehdy z plotu, kde jsem visel a uháněl domů vyhrabat španělku, kterou mi kdysi věnoval můj strýc, a začal se učit hrát.

Ale bude řeč především o tvém studiu, takže kdy ses rozhodl, že budeš mít vlastní studio?
Při nahrávání alba Tarantuly – Chemomarsh v ostravském studiu Spirit v létě 1996, přišel neznámý chlapík a nabízel k prodeji 4-stopý magnetofon TASCAM. Jelikož jsem se už o tyto věci zajímal díky spolupráci se Standou Balkem, magyč jsem tehdy okamžitě koupil.

Předpokládám, že člověk ve studiu musí mít dokonalý hudební sluch a slyšet všechno. Už jsi upozornil nějakou kapelu, že to „šmidlá“ falešně?
To se tady v Česku vžilo v 90.tých letech, že technik, který nahrává, musí být zároveň jejich hudebním editorem a zároveň producentem. Někteří zvukaři se do této role samozvaně posadili a vytvořili tento podivný kult. Je to vždy o dohodě s kapelou, co si ohlídají sami a co budu mít na starosti já. Primárně se vždy dohodneme na tom, jak má znít výsledek a to je má práce, dojít s kapelou a celým procesem nahrávání právě do tohoto cíle.

bomb jack studio1

Jaké byly začátky? Myslím technické vybavení a pamatuješ se na první věc, kterou jsi ve studiu vytvořil?
První demo-nahrávky byly s Pavlem Balkem pro naši tehdejší kapelu Tarantula. První kapely, které jsem natáčel ještě do analogového 4-stopáku, později analogového 8-mi stopáku byly The Korf, Tchoři a také první album dnes úspěšného producenta a konstruktéra VST plugin – Borise Carloffa.

Co Bomb Jack nabízí dnes kapelám a zpěvákům?
Oproti dřevní analogové době a demo-studiu ve starých prostorách domu, kde nikdo 30let nebydlel, jsem na stejném místě vybudoval areál, kde centrem moderního studia je velká režie splňující všechny požadavky kladené na profesionální vyřešení akustiky. Ta je obklopena pěti různými nahrávacími místnostmi, které jsou vyvedeny v různých barvách a akustickém provedení. Od velké červené nahrávací místnosti s více než 3m vysokým stropem a přirozenou akustikou, přes tradiční nahrávací žlutou místnost (kterou si oblíbil pro nahrávání bicích tehdejší bubeník Limetalu Lukáš Pavlík) až po vykachličkovaný nahrávací koupelnový box. Studio doplňují místnosti s minimálním dozvukem pro nahrávání zejména extrémních metalových bicích a místnost s velmi dlouhým dozvukem.

A co technické parametry? Věci od tebe hrají jako prase! (myšleno pozitivně)
Srdcem studia je výkonný PC postaveném na nejnovějším procesoru Intel s rychlými SSD disky, velkou 64GB RAM a profesionálním AD/DA převodníkem MOTU. O kvalitní náběr se nám starají tradiční moduly 1073 s ekvalizérem a dynamiku ošetřuji na vstupu pomocí tradičních LA2A a 1176 kompresorů. Vše je snímáno kvalitními mikrofony od renomovaných značek NEUMANN, RODE, SHURE, BEYERDYNAMIC, JZ, SENNHEISER a dalších. Důležitým aspektem je profesionální kabeláž SOMMER.

Sleduješ nové trendy v nahrávání? Asi je to honička držet krok s „dobou“ po technické stránce?
Ano, sleduji úspěšné a výrazné nahrávky současnosti, ale i výborné nahrávky z historie. Zajímám se denně o dění na poli studiového natáčení a produkování hudby. Co se týče techniky, historie ukázala, že to, co bylo sestrojeno a bylo používáno v 70.-90. letech je vůbec to nejlepší, co používat lze. I já jsem strávil stovky hodin zkoušením a různými pokusy o „nějaké netradiční“ postupy a cesty, ale zjistil jsem, že nejlépe funguje opravdu už to objevené. Samozřejmě na poli počítačových VST plugin se tu a tam objeví výborná novota, která když je fakt přínosná a novátorská, musí se zakoupit.
Hodně se věnuju technologii samplování a přisamplování, vyrábím vlastní sady zejména bicích nástrojů, které pak výrazně používám do nahrávek.

bomb jack studio 2

Jsi ve studiu sám, nebo máš někoho k ruce? A jak se vůbec nazývá pracovník studia?
Pracovník studia se nazývá střihač, zvukař, nahrávač, ladič, editor, samplovač, míchač, masteringový guru, vařič kafe nebo jen podržtaška. Je to samozřejmě sranda. Muziku a i nahrávání děláme hlavně pro radost, takže si alespoň u nás ve studiu na žádné tituly nepotrpíme. Na samozvané producenty už vůbec ne. Nahrávku produkují všichni, kteří jsou výrobnímu procesu přítomni. Jinak v BOMB JACK studiu se střídáme s dalšími kolegy: Richardem Gajdou, Janem Rössnerem a Dušinkou Sommerem.

Kecáš kapele do nahrávání, když cítíš, že buď tápe, nebo to není úplně ono?
Určitě se snažím kapele v každé fázi natáčení maximálně pomoci. To je myslím, hlavní role toho, kdo nahrávání odbavuje.

Náš společný kamarád Jura Šperl mi v jedné naší debatě říkal, když jsem se mu svěřoval, že chystám rozhovor s tebou, že jsi i výborný muzikant (kdysi Tarantule), vypomůžeš občas i jako muzikant, když je třeba, nebo aranže…?
Často a velice rád přispěju svým názorem, námětem a nápady k tomu, aby byl song, co nejlepší. Zásadně však do nahrávek nevstupuji jako kytarista, nebo jinak aktivně hráčsky.

Máš nějaká kritéria, kdo může, či nemůže u tebe nahrávat? Myslím stylově, nebo dokážeš vyhovět všem?
Maximálně vycházím vstříc všem dobrým lidem a natočím cokoliv. Jen některým, kterým trochu zelené barvy zbylo, nedokážu jejich okapy namalovat.

Jaký finální produkt může Bomb Jack studio nabídnout? Od dema, promo, až po výslednou profi nahrávku?
Dema jsme točili v začátcích, dnes už natáčíme pouze na profesionální úrovni alba, singly nebo scénickou muziku podle nejpřísnějších a nejnáročnějších požadavků současných klientů, které tvoří v současné době často velice úspěšní hudebníci, kapely a interpreti.

Analog a digital, co je ti bližší a proč? V čem se liší?
Analog je mysteriózní kouzlo, které právě znovu budujeme a umožníme kapelám, zažít tu atmosféru 90.let a vyzkoušet si jaké to je, když nahrávala např. Nirvana nebo Metallica – do pásu.
Do analogu mohli nahrávat opravdu pouze ti, kteří uměli hrát. Digitální technologie je také senzační. Znáš-li tajemství analogu, dá se spousta věcí aplikovat i v tomto prostředí. Simulace, když jsou správě použité, opravdu fungují! Navíc je zde hlavní výhoda to, že co nahráváš také vidíš. Vše je editovatelné a snadno řešitelné. Je to samozřejmě budoucnost a jasný trend nahrávání. Propojení s analogovou technologií je ale také možné a přináší senzační výsledky.

Co říkáš jako profík na návrat vinylů?
To je famózní, že se vinyly vrátily a potvrdily, že cit a vztah k dobré hudbě nemůžou přetlačit umělé a často umělecky opravdu nízké a navíc se opakující, tendenční, oportunistické braky. Ty se naštěstí na vinyly nedostanou.

Měl jsi tam spoustu jmen, zmíním jen některé, mne blízké – Dymytry, Traktor, Protheus…jak se ti pracuje s tak zvučnými jmény?
Výborně! Tito úspěšní lidé jsou výbornými muzikanty, navíc mají velké zkušenosti a pokoru zároveň.
Mají naprosté jasno, co chtějí a umějí mi to jednoduše sdělit. Pak se pracuje opravdu pohodově, přesto naprosto profesionálně a precizně. Vzájemná důvěra a respekt je kořením perfektních produkcí.

bomb jack studio 3

Musím zmínit můj veliký objev roku 2021 – Panoptiko, cestují časem a stoletími…jak se ti pracovalo s nimi a jak jsi na ně narazil?
I já mám své koníčky, a při jedné toulce časem mě na jednom ostrově v Egejském moři při večerním bále překvapili svým šokujícím vystoupením na tamním bále, a pak i oslovili tajemné kreatury této eskadry. Slovo dalo slovo a dohodli jsme se na tom, že BOMB JACK studio je ta pravá brána do našeho století. Byla to nejšílenější práce, kterou jsem dělal. Podivíni s šílenými nápady a cestami. Přesto se podařilo nahrát analogově do pásu prvních 11 songů této kapely. A s nahráváním dalších songů stále pokračujeme při každém jejich průletu či návštěvě. Je povznášející pomáhat jim v tomto divném světě, na který reagovali i svou výpravou, kostýmy a právě maskami. Říkají: „ V dnešní době plné lží, pozérství a přetvářky si spousta lidí musí dát masku a byli alespoň chvíli SAMI SEBOU, v minulosti si masky dávali, aby byli NĚKÝM JINÝM.“

Byl jsi z nějaké kapely, co u tebe nahrávala nadšený? Myslím teď mile překvapený?
Bylo jich opravdu hodně. Za všechny uvedu hned tu první, která mě před více než deseti lety dostala do kolen. Byla to parta Johny Said the Number, kde hráli snad nejtalentovanější čeští muzikanti,
které jsem poznal.

Jaké máš plány na rok 2022? Už máte naplněný kalendář?
Stále natáčíme a pomáháme na svět řadě profesionální, ale i amatérských nahrávek, protože hudba je nejvíc. Nemůžeš si na ni sáhnout. Každý ji vnímá docela jinak a přitom stejně.

Kde lidé najdou informace o Bomb Jack studiu, popř. jak se s tebou můžou zkontaktovat?
Na stránkách www.bombjack.cz je veškeré dostupné info a kontakty.

Zvukový „inžo“, já ti děkuju za čas a našim posluchačám pustím něco, co opustilo Bomb Jack studio a tím budou Panoptiko, souhlasíš?
Jasně, vyřizuji tímto pozdrav ctěnému panstvu a aristokracii pozemské od Panoptika a zároveň tlumočím uctivé poděkování za prezentaci kapely na stránkách ROCK PALACE.