„Mlátička“ Pepa Zedník
- Číst 7047 krát
Kdo by z rockerů v Plzni neznal legendární Sapon, kdy Vápeník nad hlavami zvednutých rukou dřímal v rytířské železné rukavici černý prapor s vyšitým názvem Sapon. Každý kdo někdy slyšel Rockmapu zná skladbu Dračí doupě a Šanci pro tebe. Přímo u zrodu této legendy byl k nepřehlédnutí Pepa Zedník, trůnící za dvěma kopáky a hrnul kapelu před sebou jako buldozer. Dnes ho najdete u hardrockových Dark s nezbytným šátkem na hlavě a ty „dva kopáky“ mu zůstaly. S Pepou si občas zavoláme co je v Dark nového a tak vnikl tento rozhovor.
Pepo, jsi letitý rocker, zavzpomínej na svoje začátky, jaká muzika tě ovlivnila?
Když mi bylo 14 – 15 let, slyšel jsem Elvise Preslyho a Beatles, především Beatles nešli přeslechnout. Hity jako Yesterday, Help….jsme poslouchali stále dokola. A když do kin přišel film Help ani nemluvím
Jako, jak se dnes říká teenager jsi chodil na nějaké zábavy? Jaké kapely hrávaly?
Snažil jsem se chodit, lépe řečeno proklouznout… Byl jsem ještě mladý, tak mě „pořaďáci“ posílali domů. Kapely, které v okolí, nebo v samotné Plzni hrávaly - Cathedral, Experiment, Society, Mahagon, Regenerace… však taky později slavný Katapult vnikl tady, v Plzni, když Řiha hral v Cathedralu a v Mahagonu.
Hraješ na bicí, jak si se k nástroji dostal? Přece jen to bývá „ten vzadu“.
Zkoušel jsem leccos… fotbal, závodně na kole, ale jak jsem slyšel bigbít, začal jsem třískat do rytmu na krabice od másla a všechny předchozí aktivity šly stranou… A jestli jsem vzadu, to mi vůbec nevadilo a konečně, nevadí mi to ani dnes.
Měl si, nebo máš ještě některé bubenické vzory?
Bez těch by to ani nešlo, samozřejmě jsem je měl a mám dodnes, Ian Paice, Buddy Rich a jiní rockoví bubeníci světových kapel, je jich spousta, však jsou taky slyšet -)))
Já jsem tě zaregistroval s legendárním Saponem. Jak vlastně vznikl Sapon? Znali jste se jako muzikanti?
Sapon začínal zhruba 1984, já jsem byl ve „frončavtu“ s Michalem Štrauchem a nějakým způsobem jsme se dostali k Mírovi Kulhánkovy a Láďovi Sochocímu, kteří znali Vladimíra Vápeníka, ten k nám přišel ai o 3-4 měsíce déle. Ale vznik Saponu začal samozřejmě jako většina kapel, po hospodách. Ale co se týče muzikanství, tak jsme se znali. V roce 1986 k nám nastoupil Míra Hanuš „Jabko“.
Sapon byl pojem, přece společně s Exccalibur jste byli jedna z prvních opravdu „kovových“ kapel, jaké byly začátky kapely?
Tak každopádně jsme už všichni někde a někdy hráli, ale jinak máš pravdu. Přišla éra heavy metalu a my se Sapon nestáli stranou. Však v Praze už hrával Arakain, Kroket, Orient a další. I nám se v tu dobu líbila rychlá muzika a kytaristi se mohli parádně vyřádit, což já za bicími také. Excalibur jel podle mne více v hard rocku, ale šlapalo jim to také dobře.
Jak tobě vyhovoval heavy metalový styl kapely? Přece jen tě více odhaduju na toho rockera, jak jsi stíhal? Ale přece jen bicí hrnou kapelu v metalu?
Už jsem to naznačil výše. Byl to rychlý styl, i když my nikdy nešli cestou vyloženého „thrashe“ a nesnažili jsme být ti nejrychlejší. Moc jsme tehdy nezkoušeli, takže to honička byla, hned bylo znát kdo má fyzičku a kdo ne, ale když jsi vidět ten rozjetý dav pod tebou, hnalo tě to samo, byla to báječná doba a atmosféra na koncertech fantastická
Sledovali jste svojí hudební konkurenci? Kdo kde jak hraje?
Tak na to ani nebylo nějak moc času, hrálo se často, někdy i 3x za víkend, to bývaly tehdy Čaje, ale i doba byla jiná. Kapely si poměrně pomáhaly. Ale každopádně když to šlo, byli jsme se na některé kapely podívat
Dostal ses ke hře na dva kopáky?
Dva kopáky… vždy´t kdo chtěl být v metalu in, musel mít dva kopáky, nejen že to dobře vypadalo a znělo, ale ta muzika si o to sama řekla. Psaly se rychlé skladby a u nás hlavně příchodem Míry „Jabka“ Hanuše se ještě vše novými věcmi zrychlilo. Tam už by to bez nich nešlo a jen dodám, že na dva kopáky hraju do dnes.
Sapon se dostal na Jandovu Rockmapu, jak se tohle povedlo kapele z Plzně? Přece jen byla doba těžkého „temna“ a rocková muzika neměla na růžích ustláno.
Detaily k Rockmapě už si nevzpomínám, byl to rok 1987, nebo 1986, ale na co nezapomenu je, že jsme jeli natáčet na Propast k Jandovi rovnou z hospody ráno v sedm hodin. Je pravdou, že hlavně heavy metal, ale potažmo rocková muzika neměla vůbec u „Komančů“ na růžích ustláno, jak se říká.
Janda by za ten nápad a pomocnou ruku „kovovým“ kapelám, měl dostat nějakej ten metál. Vždyť tak se lidi dozvěděli o spoustě jiných dobrých kapel, které na Rockmapě byly.
Tady na Plzeňsku působil novodobý kulturní „inkvizitor“ v kulturní komisi a díky jemu postihly zákazy kapely jako Torr, Arakain… co Sapon? Byly jste bez zákazů?
No jasně, máš na mysli nechvalně proslulého, jak ty říkáš inkvizitora Johnyho Q, kterému Brichta vystavěl nesmrtelný památník ve skladbě Amadeus. Tady na Plzeňsku měly hlavně problémy pražské kapely jako právě třeba už zmíněný Arakain nebo Torr. Johny měl pocit, že jeho tancovačkový „S“ už tak netáhne, ale ani nám se zákazy nevyhnuly. Dostali jsme „ban“ asi 3x a to vždy na 3 měsíce.
Sapon měl skvělej rozjezd, singly Dračí doupě a Šance pro tebe byly fantastické, každý čekal váš postup, ale přišel konec kapely. Co se tehdy stalo?
Souhlasím, obě vlastně vyšly i na singlu, ale…nějak se všechno počalo pomalu hroutit, možná částečně i „ponorka“, částečně jsme jeli setrovačností a vztahy se v kapele zhoršovaly. Bylo to v Rakousku, kam jsme jeli odehrát dva koncerty někde okolo roku 91. Po koncertě v Modlingu jsem ohlásil odchod od kapely, už to prostě nešlo, tak jsme jeli domů a to byl poslední koncert Sapon v klasické sestavě.
Sapon byl před pár lety obnovený, dostal jsi nabídku se vrátit?
Tak pokoušel se vstát jako Fenix z popela několikrát. Dokonce se na netu ukázalo nějaké demo asi z 10ti songama, pak si kluci už bez Vápeníka udělali Karel Kryl band, který, pokud si dobře pamatuju byl i v tvém každotýdenním Dobrém ránu s rockem na Primě, tady v Plzni pod hlavičkou ZAK TV. Tuším, že tam byl Sochací a už nevím s kým. Byly i další pokusy, ale Sapon už to nebyl. Žádná sestava nevydržela, byl to takový cirkus Humberto, oni lidi na sedícího zpěváka v týhle muzice moc zvědaví nejsou. Ani nevím, jak jsou na tom dnes, ale držím klukům palce.
Než vznikl Dark hostoval si někde, nebo si s někým zajamoval? Chyběla ti živá muzika? Vůbec, jak si trávil čas v mezičase, než jsi nastoupil k Dark?
Než vznikl DARK tak jsme hráli ve Starém Plzenci. Kapela se jmenovala King. Toto seskupení působilo asi dva roky, s Jiřím Fialou a Michalem Uhlířem. Natočili jsme i desku která skončila v šuplíku a skončilo to. Jiří Fiala se znal s Otou Vrbou, tak jsme se sešli u něj ve zkušebně, nebrali jsme na to žádnej zřetel, domluvili jsme se a začli jsme zkoušet s tou vizí, buď to půjde, nebo ne.
Jak vznikl Sapon víme, jak vznikl Dark, kde vznikl podmět, u Kolína jste se asi nepotkali, takže jak jste se dali vy tři dohromady?
Maličko jsem napověděl opět s předstihem. Ota se znal s Jirkou oba byli volní tak to z plezíru začalo bez nějakých velkých cílů, až se nám to samotným začalo líbit. Každopádně to Jirka s Otou netáhnou k nějakým zběsilejším tempům a to mi teď vyhovuje. Muzika co kluci píšou mě sedí a baví mi ji hrát a podstatné jsou i výborné vztahy v kapele.
Dark je trio, vím, že Ota na to už odpovídal, ale co ty – nechybí ti v muzice ještě jedna kytara?
DARK je trio, Ota na to odpověděl, ale já jsem pro druhou kytaru nikdy nebyl. Tři rockeři to musí prostě dát, když ne tak ať jdou do butiku prodávat dámské spodní prádlo. (smích). Podívej, kam to v triu dotáhli třeba Motorhead, nebo Rush!!
Dark vydal hóódně dobré CD – Bigbítový čas, jak se ti nahrávalo? Vůbec porovnej hraní v Saponu a v Dark?
Ano, četli jsme recenzi na vašem Rockpalaci a byli jsme rádi, že se ti CD líbilo. Když si vezmeš, že vzniklo po roce hraní, je to fajn a na koncertech se lidem také skladby líbí. Jedeme si v hard rockových vodách a muziku alá Slayer či Destruction necháme mladším. Přece jen abychom ve svém věku třepali hlavami…A rozdíl proti Saponu jde říci jedním slovem – pohoda!
Máš skladatelské ambice, ať texty, nebo muziku? Nebo parťáci přijdou s hotovou věcí, upravuješ si ještě skladby podle sebe?
Tak to člověče ani nemám a u nás to není ani třeba. Kluci nosí výborný materiál, nové skladby probereme, někdy si něco maličko upravím, popř. řeknu, co se tam z bubenického postu hodí a co ne a vzhledem k tomu, že vše konzultujeme společně, je to paráda.
Co ty a relax?
Já a relax co je to relax dneska? - každodenní běžnej život a starosti, ale hlavně stále a hlavně muzika. Poměrně hodně čtu, baví mě historie, války…
Kde najdeme informace o Dark? Každopádně mám dojem, že docela teď často hrajete.
Info o DARK je na našem oficiálním webu www.dark-band.eu , na profilu na portálu Bandzone.cz a taky na sociální síti Facebook.
Co další nový materiál? Není v dohledu?
Jasně že se dělá a nové songy vznikají. Tak Bigbítový čas není ještě tak starý, aby dostal „bratříčka, aleeeee… v roce 2024 bychom rádi další CD. Uvidíme …
Vím, že jsme se o tom bavili, ale zeptám se znovu, za prvé, co vzkážeš našim čtenářům a za druhé, jaký klip jim doporučíš? A díky za tvůj čas.
Našim čtenářům a fanouškům přeju, ať se jim naše muzika líbí. A klip doporučím náš oficiální z motorkářského prostředí, jmenuje Na cestu dál, najdete ho na Youtube. Díky moc a zase na viděnou, Josef Zedník.